Si ens posem a revisar bibliografia especialitzada en el tractament de la dislèxia i en la intervenció de moltes de les dificultats d’aprenentatge trobarem que la majoria de treballs ens basen en els anomenats prerequisits. A continuació intentaré fer un breu resum de que son, quines classes hi ha, i el meu punt de vista.
Els prerequisits són les habilitats o capacitats que tradicionalment es suposa que cada nen ha de tenir assolides abans d’aprendre a llegir i escriure.
Els requisits són els següents:
- Situació i seqüència en l’espai i el temps: Consisteix en treballar les nocions espai-temporals. Com per exemple, ordenant vinyetes d’una història, dibuixant mitjançant les ordres damunt de, sota de, completar dibuixos...

- Lateralització: És el predomini d’una part del nostre cos i és necessari que estigui ben definida per situar-nos a nosaltres mateix en el propi espai, així com també els objectes.
Els exercicis més característics són tots de l’estil de senyalar els dibuixos que mirin a la dreta, o bé, pintar l’objecte que està més situat a l’esquerra... - Consolidació de l’esquema corporal: Els exercicis més característics d’aquest requisit és completar parts de figura humana, fer un trencaclosques del mateix tema...

- Capacitat d’atenció: Tota activitat requereix atenció, però els exercicis que predominen són dels de l’estil passatemps: les set diferències, fer series, buscar un objecte diferent dins de molts iguals...

- Memòria: Es pot treballar tant de manera visual com auditiva. En la primera poden memoritzar una imatge i després reproduir-la, o per exemple, un realitzar un “memory”. En la segona se’ls explica un conte o narració i posteriorment se’ls hi fan preguntes.
- Percepció visual: Es treballa la forma, els tamanys, ordenar del més gran al més petit...

- Aspectes motrius: Es tracta de treballar la coordinació ull – mà, la motricitat fina i el traç. Aquesta es pot dur a terme pintant, resseguint, retallant, fent servir el punxo,...

- Coneixement del codi: S’intenta treballar les lletres aïlladament, com per exemple les vocals. Se’ls fa pintar lletres, fer-les amb plastilina, o buscar paraules que comencin per aquesta.

- Llenguatge oral: Consisteix en estimular el llenguatge oral, mitjançant activitats com el joc, els contes,...
Evidentment aquests prerequisits són importants, però no els únics que han d’assolir. Hi ha altres factors que influeixen com ara el model lector, l’entorn, les vivències personals, etc.
Després d’analitzar les diferents fitxes es proposen per a treballar els prerequisits, adreçats a alumnes amb dificultats d'aprenentatge en la lectoescriptura he tret unes conclusions generals que són les següents:
- Serveixen per a la prevenció: Podría anomenar aquest tipus d’activitats com activitats preventives de cara a possibles alteracions en el procés lector i escriptor.
En cap de les activitats observades s’introdueix la paraula escrita. En tots els casos s’ha d’assenyalar, pintar, encerclar, dibuixar el recorregut entre d’altres. - Molt infantilitzades: Es centren molt en l’activitat demanada; no s’observen elements distorsionadors com per exemple colors, lletres dibuixos aliens al que seria l’activitat en si.
- Moltes són activitats sense sentit: Realitzo aquesta afirmació al basant-me en que les activitats normalment no estan contextualitzades; si observéssim el llibre d’on hem extret cada fitxa ens n’adonaríem que no existeix un fil conductor entre elles.
- A certa edat aquest tipus de làmines no són necessàries: normalment serveixen per introduir al nen en el món de la lecto-escriptura; arribat a certa edat aquestes ja no resulten necessàries; i no són favorables per al desenvolupament intel·lectual del nen.
Bon dia,
ResponderEliminarCal citar les fonts dels exemples (orientación Andújar!).
Professor
Perdona, no hi vaig caure ja que el text es elaborat per mi i amb ajuda dels apunts de l'assignatura d'alteracions de l'aprenetatge de la lectura i l'escriptura que vaig cursar amb l'Emilia moles, per a les imatges simplenet vaig cercar fitxes d'atenció a la dislèxia, i vaig selecionar aquelles que més em convenien.... ho tindrè en compte lo de citar-les, per la prpera vegada.
ResponderEliminarGràcies!