domingo, 2 de mayo de 2010

Coaching educatiu: Orientador/a de Ensenyament Secundari, un coach eficaç

Seguint amb el tema del coaching de l'entrada anterior; a continmuació us facilito un article d'una pedagoga i que ens acosta una miqueta més a com és aixó de treballar el coaching a secundària. També ens desvetlla qui realitza aquesta tasca i en que consisteix.
Coaching educatiu: Orientador/a de Ensenyament Secundari, un coach eficaç
María del Carmen Rodríguez Zafra. Llicenciada en Pedagogia i professora interina de Secundària de l'especialitat d'Orientació Educativa (Andalusia) 19/10/2009
Al llarg de la nostra vida, ens trobem amb una sèrie d'obstacles i dificultats. En alguns moments, no som capaços de superar aquestes vicissituds veient-nos obligats a recórrer a solucions ràpides, en lloc de demanar ajuda o que siguem nosaltres mateixos qui descobrim i generem les nostres pròpies solucions.
Quantes vegades hem tingut un problema i hem considerat que no tenia solució o aquesta era desconeguda? En aquests moments, si haguéssim tingut l'ajuda d'altra persona, que ens hagués fet modificar la forma que vèiem aquesta situació, possiblement, haguéssim vist altres possibles vies o solucions eficaces.
Però qui seria aquesta persona? Estem parlant del "coach?, aquella persona que ajuda al "coachee o coachado? en la seva problemàtica. El coach no oferix una solució determinada, sinó que duu al "coachee? que reflexioni, reinterprete la seva situació de forma distinta, de manera que observi la realitat amb altres ulls.
Abans de prosseguir, seria necessari indicar què entenem per coaching. Hem d'indicar que són nombroses les definicions i en alguns casos una mica confuses, al ser un terme recent en el món empresarial que va tenint a poc a poc cabuda en l'àmbit educatiu. Així, podíem definir coaching com una metodologia de treball en la qual participen dos elements: el coach i el coachee, en la qual el coach ajuda, guia i orienta al coachee durant el procés formatiu per a aconseguir desenvolupar el potencial d'aquest últim.
En els centres educatius de secundària, Qui podria exercir com coach?
Encara que podria ser qualsevol tutor o tutora, en aquest article es va a fer referència a la figura de l'orientador de secundària, a causa de la posició estratègica que té en el centre. Sent un element fonamental en la vida del centre, al ser un dels vèrtex del triangle constituït per l'alumnat i professorat.
Realment, Quins serien les capacitats i funcions que ha de posseir/realitzar un coach eficaç?
El la/orientador/a de el centre d'ensenyament secundari haurà de posseir les següents capacitats per a poder exercir com coach:
  • Capacitat d'inspirar confiança en el coachee. És fonamental que el la/orientador/a mostri confiança en dues qüestions: confiança en el sentit de compromís i guardar discreció sobre la problemàtica o qüestió a tractar i en segon lloc en transmetre-li al coachee la capacitat d'ajudar-li en la situació problemàtica.
  • Capacitat per a realitzar una escolta activa. El la/orientador/a haurà de tenir una escolta activa, comprenent la situació en la qual es troba el coachee (alumne/a) i les conseqüències d'aquesta situació.
  • Capacitat de ser flexible. El la/orientador/a (coach) juntament amb l'alumne/a (coachee) establiran el camí a seguir, de manera que aquest pla d'acció sigui flexible i es vagi adaptant a les necessitats del coachee.
  • Capacitat de comunicar-se. El coach haurà de empatizar amb el coachee, demostrar-li estima i comprensió, formulant-li preguntes que suscitin a aquest una reflexió.
  • Capacitat per a diagnosticar situacions. És fonamental que el coach conegui les necessitats del coachee, així com la seva situació personal, acadèmica i social, només des del coneixement de l'entorn de l'alumne/a, el la/orientador/a podrà assessorar i orientar-li.
  • Capacitat de preveure el futur. El la/orientador/a haurà de tenir certs recursos i eines per a saber quines vies va a emprendre el coachee, per a així oferir-li altres vies noves i informació referent a això.

Respecte a les funcions, el la/orientador/a deurà:

  • Facilitar el canvi. Recordem que el coach no pretén donar solucions ni establir-les, el que pretén és oferir un ventall de possibilitats i donar una nova visió a una dificultat. De manera que gràcies a això, el subjecte per si mateix, prengui la decisió d'emprendre un nou camí.
  • Oferir altres perspectives.
  • L'a/orientador/a ha de diagnosticar la situació en la qual es troba el la/alumne/a, només partint de les necessitats del coachee es podrà potenciar les qualitats, destreses de l'alumne/a.
  • Assessorar sobre la situació, sobre diferents punts de vistes.
  • Guiar al coachee en el procés emprès, realitzant-li qüestions que incitin a la reflexió i serveixi per a anar clarificant les metes que pretén aconseguir el la/alumne/a.

Però totes aquestes capacitats i funcions, Com es porten a terme en els centres educatius d'Ensenyament Secundari? Com es porta a terme el coaching en els centres de Secundària?

La metodologia coaching haurà d'iniciar-se amb la sol·licitud d'ajuda per part del coachee (alumne/a) al coach (en aquest cas, a l'orientador/a de el centre). Una vegada iniciat el procés d'ajuda, és necessari que per part de l'orientador/a de el centre, recopili informació sobre la qüestió plantejada per/l'a alumne/a. Així si és necessari, haurà de contactar amb l'equip educatiu que imparteix docència a l'alumne/a.

Hem d'indicar que aquesta metodologia haurà de dur-se en un espai destinat a això, en el qual doni la possibilitat a l'alumnat de mostrar quins és la seva situació i quins són les seves preocupacions.

Després de diversos contactes, en els quals el la/orientador/a de el centre coneix les necessitats de l'alumne/a, és moment d'a través de preguntes, l'a/orientador/a mostri les diverses perspectives, ajudar-li que es conegui més a si mateix, mostrar-li quins són les seves virtuts i les seves limitacions.

Durant tot el procés, el coach (orientador/a) serà una guia i un assessor que emprarà diferents fonts d'informació per a conèixer si el procés iniciat és l'idoni. Haurà de "acompanyar? a l'alumne/a (coachee) no donant-li la solució, sinó facilitant-se-la, clarificant-li les metes i explorant les diverses perspectives existents, de manera que el la/alumne/a posteriorment per si mateix, tingui les eines suficients i necessàries per a emprendre el camí sol davant una futura dificultat.

Per tant, els/as orientadors/as dels centres d'Ensenyament Secundari, poden portar a terme aquesta metodologia, doncs serveix d'ajuda, guia i assessorament a aquells/as alumnes/as que en un moment determinat no saben com afrontar una situació. Oferint-li eines necessàries perquè l'alumnat pugui emprendre aquest camí per si mateix, al tenir un major coneixement de si mateix, de les seves potencialitats i les seves destreses.

A continuació us facilito un altre video; entrevista a Verònica de andrés que ens àrla una miqueta més soblre el coaching i l'afrontament de les pors


No hay comentarios:

Publicar un comentario