- Capacitat d'inspirar confiança en el coachee. És fonamental que el la/orientador/a mostri confiança en dues qüestions: confiança en el sentit de compromís i guardar discreció sobre la problemàtica o qüestió a tractar i en segon lloc en transmetre-li al coachee la capacitat d'ajudar-li en la situació problemàtica.
- Capacitat per a realitzar una escolta activa. El la/orientador/a haurà de tenir una escolta activa, comprenent la situació en la qual es troba el coachee (alumne/a) i les conseqüències d'aquesta situació.
- Capacitat de ser flexible. El la/orientador/a (coach) juntament amb l'alumne/a (coachee) establiran el camí a seguir, de manera que aquest pla d'acció sigui flexible i es vagi adaptant a les necessitats del coachee.
- Capacitat de comunicar-se. El coach haurà de empatizar amb el coachee, demostrar-li estima i comprensió, formulant-li preguntes que suscitin a aquest una reflexió.
- Capacitat per a diagnosticar situacions. És fonamental que el coach conegui les necessitats del coachee, així com la seva situació personal, acadèmica i social, només des del coneixement de l'entorn de l'alumne/a, el la/orientador/a podrà assessorar i orientar-li.
- Capacitat de preveure el futur. El la/orientador/a haurà de tenir certs recursos i eines per a saber quines vies va a emprendre el coachee, per a així oferir-li altres vies noves i informació referent a això.
Respecte a les funcions, el la/orientador/a deurà:
- Facilitar el canvi. Recordem que el coach no pretén donar solucions ni establir-les, el que pretén és oferir un ventall de possibilitats i donar una nova visió a una dificultat. De manera que gràcies a això, el subjecte per si mateix, prengui la decisió d'emprendre un nou camí.
- Oferir altres perspectives.
- L'a/orientador/a ha de diagnosticar la situació en la qual es troba el la/alumne/a, només partint de les necessitats del coachee es podrà potenciar les qualitats, destreses de l'alumne/a.
- Assessorar sobre la situació, sobre diferents punts de vistes.
- Guiar al coachee en el procés emprès, realitzant-li qüestions que incitin a la reflexió i serveixi per a anar clarificant les metes que pretén aconseguir el la/alumne/a.
Però totes aquestes capacitats i funcions, Com es porten a terme en els centres educatius d'Ensenyament Secundari? Com es porta a terme el coaching en els centres de Secundària?
La metodologia coaching haurà d'iniciar-se amb la sol·licitud d'ajuda per part del coachee (alumne/a) al coach (en aquest cas, a l'orientador/a de el centre). Una vegada iniciat el procés d'ajuda, és necessari que per part de l'orientador/a de el centre, recopili informació sobre la qüestió plantejada per/l'a alumne/a. Així si és necessari, haurà de contactar amb l'equip educatiu que imparteix docència a l'alumne/a.
Hem d'indicar que aquesta metodologia haurà de dur-se en un espai destinat a això, en el qual doni la possibilitat a l'alumnat de mostrar quins és la seva situació i quins són les seves preocupacions.
Després de diversos contactes, en els quals el la/orientador/a de el centre coneix les necessitats de l'alumne/a, és moment d'a través de preguntes, l'a/orientador/a mostri les diverses perspectives, ajudar-li que es conegui més a si mateix, mostrar-li quins són les seves virtuts i les seves limitacions.
Durant tot el procés, el coach (orientador/a) serà una guia i un assessor que emprarà diferents fonts d'informació per a conèixer si el procés iniciat és l'idoni. Haurà de "acompanyar? a l'alumne/a (coachee) no donant-li la solució, sinó facilitant-se-la, clarificant-li les metes i explorant les diverses perspectives existents, de manera que el la/alumne/a posteriorment per si mateix, tingui les eines suficients i necessàries per a emprendre el camí sol davant una futura dificultat.
Per tant, els/as orientadors/as dels centres d'Ensenyament Secundari, poden portar a terme aquesta metodologia, doncs serveix d'ajuda, guia i assessorament a aquells/as alumnes/as que en un moment determinat no saben com afrontar una situació. Oferint-li eines necessàries perquè l'alumnat pugui emprendre aquest camí per si mateix, al tenir un major coneixement de si mateix, de les seves potencialitats i les seves destreses.
A continuació us facilito un altre video; entrevista a Verònica de andrés que ens àrla una miqueta més soblre el coaching i l'afrontament de les pors
No hay comentarios:
Publicar un comentario